Soms zijn er momenten dat het geld brandt in je portemonnee.
En dan komt het heel goed uit als je een doel hebt waar je je geld aan uit kan en wil geven.

Onlangs had ik mezelf het doel gesteld om een paar mooie, goede, heerlijk zittende schoenen aan te schaffen.
Zo gezegd zo gedaan, en met een goed gevulde portemonnee en een flinke portie enthousiasme trok ik de stad in.
Geld was even geen issue, want aan goede schoenen die je de koude winter doorhelpen hangt nu eenmaal een prijskaartje, hier was ik mij zeer goed van bewust en had me hier op voorbereid.

Ja, u leest het goed: goed gevulde portemonnee, geld was geen issue….
Dit nog even extra benadrukt te hebben, begon ik mijn zoektocht vol goede moed.

Nu ben ik me er erg van bewust dat mijn verwachtingen op het gebied van service vrij hoog liggen.
Ik ben van mening dat elke klant een vriendelijke, correcte benadering mag verwachten en een glimlach (liefst oprecht) toch het minste is wat een verkoopmedewerker de klant mag bieden.

Toch houd ik mijn verwachtingen op sommige momenten vrij laag, – zonder verwachtingen geen teleurstellingen-, is mij ooit door een wijze en inspirerende man verteld.
In ogenschouw nemende dat het erg druk was in de stad, de medewerkers wellicht enige druk voelen om alle klanten zo goed mogelijk te helpen, waren mijn verwachtingen dan ook bijgesteld.

Vandaag zou ik niet teleurgesteld worden! Een vriendelijke glimlach en mooie schoenen zouden voor mij al voldoende zijn en dit zijn volgens mij niet al te hoge verwachtingen.

En zo begon mijn reis door de wonderlijke wereld van schoenenwinkels…

Winkel 1, geen glimlach, geen schoenen.
Geen schoenen kan gebeuren, dit is tenslotte een kwestie van smaak, maar toch jammer van die glimlach. Hoewel ik bij binnenkomst glimlach naar de verkoopster, heeft zij er blijkbaar geen zin in vandaag en gaat snel verder met haar werkzaamheden in de computer.

Winkel 2, geen glimlach, wel schoenen.
Yesssss, een goed begin! Blij en met de rechterschoen in mijn hand zoek ik een medewerker. Ik kijk rond, nog eens rond, en tot mijn verbazing zie ik dat op deze drukke zaterdag slechts één medewerker heel hard de winkel door rent om zoveel mogelijk klanten te helpen.
Ik schiet hem aan in een poging te vragen of hij me zou willen helpen zodra hij klaar is met zijn klant. Hij rent snel door en na zo’n 15 minuten wachten geef ik het op. Het zijn prachtige schoenen, maar ook aan mijn geduld komt ooit een einde.

Winkel 3 en 4, wederom geen glimlach en geen schoenen.

Winkel 5, een glimlach en schoenen!
Het duurde even maar dan toch, bij binnenkomst een vriendelijke glimlach en een mooie collectie schoenen.
Met drie potentieel nieuwe aanwinsten in de vorm van drie rechterschoenen loop ik naar een verkoopster en vroeg haar of ik deze kan passen in mijn maat. Ze huppelt naar achteren en komt al snel weer terug, zonder dozen.
“Helaas mevrouw, ik heb ze niet meer in uw maat’.
Teleurgesteld en verbaasd reageer ik en vraag hoe dat kan, ik heb tenslotte de meest gangbare maat in schoenenland?
Haar vriendelijkheid slaat direct om, “daar kan ik toch niks aan doen!”

Mijn reactie op haar is wederom geduldig en vriendelijk, ik stel haar gerust en zeg haar dat ze er zeker niks aan kan doen, maar dat ik het wel jammer vind dat er van drie paar schoenen, geen enkel paar in mijn maat is en dat me dit verbaast in zo’n grote schoenenwinkel en tevens één van de grootste ketens van het land.

Met een felle reactie snauwt ze terug, “ik zeg toch net dat ik er niks aan kan doen”.
En boos loopt ze weg.

Wow, deze zag ik niet aankomen…

Had ze dit anders kunnen doen? Zeker! Ze had het heel makkelijk op kunnen lossen; één telefoontje naar een andere vestiging en ik had met alle liefde naar die vestiging gereden waar ze wel mijn maat zouden hebben.
Ook had ik best een paar dagen later terug willen komen, als ze de tijd nodig zou hebben om mijn maat te bestellen.
Geen probleem, de schoenen waren geweldig en de kans was groot dat ik met twee paar schoenen mijn schoenenmissie tevreden had afgesloten.

Maar helaas, met lege handen verlaat ik teleurgesteld de winkel…..