Vroeger, toen ik jong was….
Op het moment dat ik dit schrijf, mijmer ik in stilte terug naar mijn jonge jaren, ondertussen alweer enige tijd geleden.
Hoewel jong ook maar relatief is natuurlijk, het is maar net hoe je het bekijkt 😉

Geen internet, geen mobiele telefoon, geen magnetron, geen vaatwasmachine en het enige computerspelletje dat wij speelden was Mario Bros op de allereerste Nintendo.
De gulden, de walkman, cassettebandjes en de VHS videobanden mogen natuurlijk niet op dit lijstje ontbreken.
Hilarisch zijn dan ook situaties waarin de generatieverschillen maar weer eens benadrukt worden.
Onlangs weer een mooi voorbeeld, waarbij opa een walkman uit de kast tovert en kleinzoon vraagt: wat is dat, een MP2 speler?

Nu zoveel jaren verder en ervaringen rijker, heeft het leven zich ontvouwd tot een huishouden met twee opgroeiende pubers in huis, wat automatisch betekent dat je gewenst en ongewenst wordt geconfronteerd met mobiele telefoons, Ipads en alle mogelijke apps en spellen die er te vinden zijn.
Vergeet daarbij natuurlijk ook de vloggers niet.

Met open mond van verbazing zag ik onlangs hoeveel invloed vloggers hebben op de jeugd van tegenwoordig.
Enige tijd terug begaven wij ons naar de stad, omdat wereldkundig was gemaakt dat een beroemde vlogger tosti’s zou komen bereiden voor het goede doel.
Het resultaat: honderden tienermeisjes en tienerjongens stonden 3 uur in de rij (ja echt!) voor een foto van ene Dylan Haegens.
Nu had ik echt nog nooit van deze jongen gehoord, maar bij de aanblik van de megalange rijen met kinderen die niets liever wilden dan hem even zien, aanraken en een selfie met hem maken, besefte ik me dat ik met een grootheid van doen had.

Nieuwsgierig naar de talenten van deze vrolijke jongen, -die hij zeker zal hebben gezien zijn grote publiek en trouwe fans-, kon ik dan ook niet anders dan ’s avonds YouTube openen en een aantal van zijn filmpjes bekijken.

Dit kwam ik tegen: 10 manieren om te spieken, 10 manieren om het uit te maken, 10 manieren om uit de klas gestuurd te worden en ga zo maar door.
Hoewel de onderwerpen mij in eerste instantie verbaasden, kan ik niet anders zeggen dan dat de filmpjes erg grappig zijn, hij zijn vlogs met veel vrolijkheid brengt en ik heel goed kan begrijpen dat de jeugd van tegenwoordig dit geweldig vindt.

En Dylan, hij doet het slim, net als Enzo Knol en vele andere jonge dames en heren, die perfect weten hoe zij hun publiek kunnen vermaken en handig gebruik maken van het gemak en de snelheid van internet en social media.
Met miljoenen volgers en ondertussen ook miljoenen aan inkomsten, hebben zij als geen ander de kracht van internet en social media begrepen.
Typisch geval van ken je klant, ken je doelgroep en de mogelijkheden zijn eindeloos!

En ik? Ik omarm dit digitale tijdperk, met het besef dat ondanks de grote gevaren die op de loer liggen, de kracht van internet en social media ongekend is en er ook zoveel moois uit voort kan komen.
Prachtig, dat met één druk op de knop zoveel mensen binnen handbereik zijn. Zoveel mensen met eigen talenten, een eigen visie, een eigen mening, ambities, dromen, angsten, vragen, ideeën en inzichten.

Onlangs werd de kracht van social media mij ineens zeer duidelijk nadat ik een artikel op Linked In plaatste. Een artikel met de vraag of organisaties dit jaar eens origineler en persoonlijker om willen gaan met het werven van personeel.
Het was een simpele vraag, in enkele seconden getypt, echter met ongekend groot resultaat.

Binnen 1 week was deze post gelezen door 89.263 mensen en ontving meer dan 700 likes.
En ‘as we speak’ gaat de teller door…
Het mooiste van alles is, dat dit onderwerp vele reacties losmaakte en er digitale gesprekken volgden met mensen over hun eigen frustraties en de herkenning bij dit onderwerp.
Maar ook werden er oplossingen geboden, mensen steunden elkaar en toonden begrip naar elkaar.

De verbinding welke tot stand komt bij een gedeelde interesse, vakgebied, frustratie, vraagstelling of visie, is ongekend krachtig en kan zoveel toegevoegde waarde brengen.

De wereld ligt letterlijk aan onze voeten en met één druk op de knop kunnen wij ons verbinden met ontelbaar veel mensen.

Ken je klant en ken je kracht, en de resultaten zullen ongekend zijn!

Onthoud ook zeker om in dit digitale tijdperk ook de persoonlijke contacten te onderhouden.
Laat internet en social media een mooie toevoeging zijn, niet het leidend voorwerp.
Een email is vaak zo verstuurd, binnen enkele seconden, lekker makkelijk en praktisch.

Besef je echter goed dat ieder persoon jouw boodschap op eigen wijze interpreteert.
Non-verbale communicatie bepaalt namelijk voor een groot deel hoe de boodschap die jij overbrengt, wordt ontvangen.
Bij het ontbreken van non-verbale signalen, -zoals bij communicatie via email en social media-, zal de ontvanger de boodschap voornamelijk interpreteren op de gemoedstoestand van dat moment en kan dit resulteren in het verkeerd begrijpen van jouw boodschap.
En dat zou zonde zijn toch?

Er gaat dan ook niets boven persoonlijk contact; de verbinding zoeken en oprechte aandacht voor elkaar als mens, klant, leverancier, gast en vriend.

Want het is juist in deze tijden van internet, Whatsapp, Instagram, Snapchat, Facebook en Linked In, dat men als nooit tevoren behoefte heeft aan persoonlijke aandacht en service.

En dat brengt ons dan toch weer terug naar vroeger, waar ouderwets goede service en persoonlijke aandacht normaal was, net als de cassettebandjes en de walkman…