Eén van de leukste dingen om aan te schaffen, is voor mij een nieuwe telefoon.
Geweldig vind ik het om tegen het aflopen van mijn abonnement rond te kijken op internet, en te zien welke nieuwe telefoons er recent zijn uitgebracht, hoe de recensies zijn, welke nieuwe opties er zijn aangebracht en hoe de telefoon is vormgegeven.

Na uitgebreid onderzoek op internet, had ik een aantal potentiele nieuwe aanwinsten in gedachten en besloot als eerste de winkel van mijn huidige provider binnen te stappen.
Ik was erg tevreden over mijn provider: makkelijke app om mijn gebruik in te zien, altijd vriendelijk contact met de medewerkers en een leuke prijs voor mijn abonnement.
Dus ik wilde hen de eerste mogelijkheid bieden om mij een goed voorstel te doen.
En omdat ik altijd graag persoonlijk advies ontvang over producten van een specialist, -die mij goed kan adviseren en mij een product aanbiedt welke past bij mijn behoeften en wensen-, doe ik dit graag ‘ouderwets’ in een winkel en niet via internet.

Bij binnenkomst loopt een breed glimlachende medewerker mij al tegemoet.
Na een vriendelijke begroeting luistert hij oprecht geïnteresseerd naar mijn verhaal.
Hij vat mijn verhaal kort samen; dus als ik u goed begrijp zoekt u dit en dit in een telefoon en moet hij ook dit en dat kunnen?
Precies! Dit is exact waar ik naar op zoek ben.

Vrolijk loopt hij me voor en laat me een paar telefoons zien en voelen.
Zonder enige haast en met veel geduld beantwoordt hij mijn vragen en geeft me advies.

Deze jongen geeft me energie en maakt van het uitkiezen van een nieuwe telefoon een feestje!

Hoewel het voor de hand ligt dat hij mij de duurste telefoon wil verkopen, geeft hij mij het gevoel dat ik zelf de juiste keuze weet te maken, en dit is niet de duurste telefoon van het moment.

Daarna wacht ik tot het moment dat hij met het ‘standaard’ verkooppraatje begint voor het afsluiten van een 2-jarig contract, maar ook dit blijft uit.
Weer vraagt hij waar mijn behoeften liggen en ik kom zelf tot de conclusie dat een 2-jarig contract voor mij persoonlijk de beste keuze is.

In afwachting van het commerciële, gladde verkooppraatje voor de accessoires die bij deze telefoon ‘moeten’ worden aangeschaft, wordt mijn verwachting niet waar gemaakt.
Er gebeurt niks…

We lopen naar zijn computer waar hij al mijn gegevens invoert en ik hem vraag of hij training heeft gehad op het klantvriendelijk verkopen van zijn producten?
Zijn vriendelijkheid en prettige manier van adviseren vallen mij op en zijn uitzonderlijk en opvallend goed te noemen.

Zijn is antwoord is ja. In tegenstelling tot alle concurrenten wordt er geen bonus betaald op basis van wat hij verkoopt, maar op basis van hoe tevreden zijn klanten zijn over zijn service en klantvriendelijkheid.
Elke klant ontvangt na aankoop van een nieuwe telefoon een email met daarin het verzoek om de klantbeleving een cijfer te geven en een recensie te schrijven over de klantvriendelijkheid en het gegeven advies.
Kijk, hier word ik als specialist klantbeleving heel erg blij van!

Niet de behaalde omzet, maar de tevredenheid van de klant is hierin leading.
Dit bedrijf heeft het goed begrepen, want het zijn de tevreden en loyale klanten waar het om draait.
En de omzet? Die komt dan vanzelf!

Prachtig om deze kentering en bewustwording te zien en te ervaren dat er steeds meer grote organisaties de stap durven te nemen om niet de omzet, maar de klant als middelpunt te nemen.

Niet omdat het moet, maar omdat het kan!